ku kongsikan bersamamu ....

Khamis, 13 Januari 2011

a good reason to say NO to SALT

Baru2 ni saya telah membuat pemeriksaan kesihatan. Biasalah bila umoq dah masuk 40, kepala terasa pening badan asyik lenguh sana lenguh sini. Bila Doktor check my BP; aduhai 146/130. Tekanan darah agak tinggi. Stress kot; kata Dr Zaki sambil tersenyum macam memerli aku. Apa pun sebelum nak balik; Dr Zaki berpesan supaya aku mengurangkan pengambilan garam dlm makan. sighhh.....

Agaknya gambar-gambar ini blh mjadi motivator utk aku hidup tanpa garam. Bahan utama masakan kita itu; adoiii rasanya tak gamak nak makan bila dok tgk gambaq2 ni. Awat depa proses lagu  ni ... mengkelan cek.




Bak kata P.Ramlee  & Saloma dlm Filem `Ahmad Albab' :
Kasih sayang dan Cinta ibarat Garam & Gula. Tanpa gula pahitlah kopi; tanpa garam `tawaq hebiaqlah' makanan. Pasti tak berselera nak makan!










Tapi hingga ke hari ini, aku masih dok  bubuh garam dlm masakan.  Memang tak reti nak gantikan garam dgn bahan masakan yg lain.
Tanpa garam pasti hidup tak selazat madu; pasti hari tak seceria kenari berterbangan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...